1396-11-16 05:42
395
0
50026
به قلم ولی الله شهابی :

حقوق نجومی؛ زهـر ذائقـه مردم / چه معامله ای با غارتگران نجومی شده است ؟ / حقوق نجومی باید همه پرسی شود

یادداشت نویس و سردبیر هفته نامه جوان استان گلستان نوشت : اینکه گفته می شود حقوق کمتر از  ده یا ۱۵ میلیونی در شأن نماینده مجلس نیست  ! یعنی نمایندگان مجلس باید  حق شأن دریافت کنند !

به گزارش گلستان ما ؛ ولی الله شهابی یادداشت نویس و سردبیر هفته نامه جوان استان گلستان نوشت : جناب رئیس جمهور در مصاحبه شب دوشنبه ۲/۱۰/۹۶  در مضامینی عنوان کردند  ؛ «دولت همان مردم است و هرگونه پرداخت دولت از جیب مردم است دولت از خودش پولی ندارد از مردم می گیرد و به مردم می دهد.... .»

اگر چنین است ، پرداخت حقوق نجومی که یک پدیده استثنایی در نظام پرداخت است باید با نظر مردم باشد لذا پرداخت حقوق نجومی مستنلزم استمزاج مردمی است .

محل سئوال برای مردم است ؛

- اینکه کسی حقوقی بالاتراز حدمتعارف می گیرد با نظر کدامیک از مردم این سرزمین حقوق آنها تعیین و تأمین می شود؟

- مبنای حقوق ۱۰ میلیونی تا ۱۵۰ میلیونی نجومی بگیران  چیست ؟

- تعیین کنندگان حقوق نجومی چه کسانی هستند ؟

- دریافت ماهانه  ۱۴۴ میلیون تومان در مملکتی که فوق لیسانس آن در حد یک ونیم میلیون تومان وکمتر می گیرد  چه تفسیر و توجیهی دارد  ؟!

- تفاوت ها ی فاحش ریشه در چه چیزی دارد ؟

- اگر پرداخت ها ی نجومی خلاف رأی و نظر دولت بود ، عواملی که دخیل در نظام پرداخت هستند چه کسانی هستند ؟

- پرداخت های مازاد چرا به بیت المال برنمی گردد ؟ چه معامله ای با غارتگران نجومی شده است ؟

- دستگاههای نظارتی چه می کنند ؟

- آیا مدارک تحصیلی با عنوان واحد در دستگاههای متفاوت ارزش متفاوتی دارد ؟

مثلاْ مدرک تحصیلی فوق لیسانس در بانکها ، شرکت نفت ، مجلس شورای اسلامی ، مدیران اجرای دولت و نزدیکان به منایع  پولی وارزی  با فوق لیسانس های در مدرسه، دانشگاه ، ادارات جزء ، شرکت های خرد وبخش های خدمات عمومی  متفاوت است ؟

- بر چه مبنایی نمایندگان مجلس ،حقوقی  معادل حداقل نه میلیونی و بالاتر بگیرند ومادام العمر مشمول افزایش حقوق نجومی باشند ؟

آقای رئیس مجلس ، به بهانه مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس  نمی توان حقوق بی حساب و کتاب برای وکلای مجلس منظور کرد . باید ارائه خدمات به مردم وموکلین در حسابی مستقل از حقوق نمایندگان منظور شود .  اما حقوق آنها در سطح سایر شهروندان در حوزه های مختلف حقوقی ، علمی واجرایی باشد . قطع نظر از افاضات جانبی مردمی و حاکمیتی که برکسی پوشیده نیست  !

- در شرایطی که معلمان  فرهیخته و پیران معرفتی که در دامان خود صد ها دانشمند در طی دهها سال خدمتشان  تربیت کرده اند،  چرا باید  با حقوق ۲میلیونی وکمتر از آن  ، خود را در حلقه خجالت عائله شریف و  فرزندان و نوادگان در کنج خانه زندانی کنند؟

- آیا تجویز مجدد پرداخت های نجومی با تعدیل ناچیز،  برای آرام کردن فضای سیاسی کشور و حساسیت زدایی مردم ضمانت آور نیست ؟

- آیا تغییر لباس پرداخت های نجومی وتبدیل لباس حقوق به لباس مزایا در رفع تبعیض کارساز است ؟

- آیا بهتر نیست دولت محترم که حقوق را از جیب مردم می دهد مبانی پرداخت های حاشیه ای و متنی را برای مردم شفاف سازد ؟  

کارگرازان نظام بدانند  تعیین حقوق نجومی با ذهنیت بدوی  در شأن جمهوری اسلامی نیست . مثلاْ اینگونه تصور شود:

- حقوق کمتر از  ده یا ۱۵ میلیونی در شأن نماینده مجلس نیست  ! یعنی نمایندگان مجلس باید  حق شأن دریافت کنند !

- تصور دیگر این است که : اگر به مدیران دولتی حقوق نجومی ندهیم کسی این پست ها ومسئولیت ها را نمی پذیرد  !یعنی در مملکت قحط الرجال ناگزیر به پرداخت های نجومی هستیم ؟ از چه محلی و به چه قیمتی ؟ از محل عدم تشکیل خانواده برای میلیونها جوان در سن ازدواج ویا به قیمت فروپاشی نظام خانواده ای که تشکیل شده است و آمارهای نجومی که بجا گذاشته است !

- اگر به قاضی حقوق نجومی تعلق نگیرد ،  وعده رشوه های کلان آنها را دچار وسوسه می کند ! یعنی با ۱۵-۱۰  میلیون تومان قاضی محترم از هر گزندی مصون است !
درست است که  شرایط امنیتی قاضی متفاوت از دیگران است و توجه به رفع نیازمندی قاضی به حقوق مکفی در یک زندگی متعارف یک اصل انکار ناپذیر است  اما قراردادن قاضی در طبقه مرفهین بی درد عوارض جبران ناپذیری دارد  .

از طرفی اگر نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی قادر به تربیت  قاضی مومن و متعهد نباشد ، در انجام وظیفه قضایی  فقط نرخشان افزایش می یابد .چرا که غارتگران اقتصادی و اختلاس گران  امروزی که  بهره های چند هزار میلیاردی دارند از پرداختن رشوه های  میلیونی و میلیاردی باکی ندارند .

-چنانچه فرض تان این است که عده ای از افراد و چهره ها بدلیل نخبگی قابل مقایسه با دیگران نیستند و سرمایه ملی محسوب می شوند و بکار گیری آنها با ردیف های حقوقی جاری کشور امکان پذیر نیست .  پیشنهاد می شود  برای چنین افرادی به اعتبار وجوه نخبگی آنها ، حق نخبگی از محل اعتبارات تشویقی ویژه به اقتضای خدمات خاص و آثار نخبگی شان ، بودجه ای از ردیف توسعه ملی منظور شود و مقرری حقوق نجومی و ایجاد طبقه فاحش در نظام حقوق و دستمزد چالش برانگیز است .

- چگونه است نخبگان زیادی با درجات عالی و دکتری در کشور بیکارند در حدی که  توان ازدواج و تشکیل خانواده را ندارند و نام آنها در هیچ لیستی از لیست های نخبگی دیده هم نمی شود اما کارگزاران نظام هیچ قدمی برای شناسایی آنها برنداشتند در مقابل ، برای عده ای خاص سنگ تمام می گذارند ؟  

اگر می گویید قحط الرجال است ، اجازه دهید نخبگان  شریف ایرانی اعم از جوانان انقلابی ،بسیجی و بلکه مستحقان غیر انقلابی وارد صحنه کاروخدمت شوند .تا هنر خود را به نمایش بگذارند .   نه اینکه افرادی در صدد  کنار زدن آنها باشند .

کارگزاران بزرگوار ، چه تصوری از مردم فهیم و بابصیرت دارید ؟ سکوت مردم را حمل به ناآگاهی نکنید . هستند کسانی که با حقوق کمتر از ۶-۵  میلیون تومان  جای امثال شما و سایر مدیران را پر کنند . مطمئن باشید  اگر ظلم و بی عدالتی در کشور را کم کنید مشارکت ملی را افزایش می دهید و خدا را خشنود می کنید .

کاش ذائقه ملی قابل درک و وصف می شد .  مثلاْ حقوق نجومی همه پرسی می شد .  شاید بپرسید برچه مبنایی می توان حقوق نجومی را همه پرسی کرد ؟

پیشنهادعملی  :

بدیهی است در شرایطی که متوسط حقوق عمومی کمتر از دومیلیون تومان است . پرداخت حقوق بیش از سه برابری  نسبت به متوسط حقوق کارکنان در نظام دولتی ودستگاههای اجرایی ،تقنینی و قضایی دور از عدالت اجتماعی است .

لذا می توان در جریان همه پرسی مبنای تعیین بالاترین و پایین ترین دستمزد حقوق بگیران تا دو ونیم برابر بالاتر و تا دوونیم برابر پایین تر از متوسط حقوق تنظیم کرد. مع الوصف ، طبقه بندی فاصله حقوقی پایین ترین طبقه و بالاترین طبقه بالغ بر ۵ برابر است والبته نسبت به مبنای ۱۰۰ برابری ، قابل توجیه است .

به انتظار برقراری عدالت اجتماعی ، با تدبیر درست مسئولان وتأمین حقوق مردم و تسکین آلام محرومان  .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.